Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Impozit pe profitul care nu exista?

sursa: 30 Sep. 2009
Tags: impozit pe profit, codul fiscal, fisc, notar


Un bucurestean care vinde in 2009 un apartament in Capitala cu pretul de 60.000 de euro, afla, la notar, ca are de platit, la Fisc, impozit ca si cum ar fi incasat 70.000 de euro.

Un impozit pe un profit inexistent. Acestia insa nu sunt singurii bani dati degeaba. Taxele notariale se calculeaza, de asemenea, tot la valoarea de 70.000 de euro.

Nu este un scenariu, este un fapt real si intr-o asemenea situatie s-au aflat anul acesta multi dintre cei peste 160.000 de romani care au ales sa vanda o locuinta, chiar daca piata a cazut dramatic. Prabusirea pietei imobiliare aduce in buzunarele statului impozite care nu mai au nicio legatura cu preturile de pe piata evidentiate in contract, ci doar cu o grila birocratica ramasa incremenita la nivelul anului trecut.

Conform Codului fiscal, Fiscul percepe impozit pe tranzactiile imobiliare in functie de localitatea unde este acesta amplasat, de numarul de camere, etajul si vechimea imobilului in care se afla locuinta in cauza. Legea fiscala stabileste ca vanzatorul are obligatia sa achite catre stat un impozit de 2% din valoarea locuintei daca aceasta are un pret de maximum 200.000 de lei si a fost dobandita de vanzator cu mai mult de trei ani inainte de momentul tranzactiei sau de 3% daca intervalul in care vanzatorul a detinut proprietatea este mai mic de trei ani. Pentru locuinte sau imobile a caror valoare depaseste plafonul maxim de 200.000 de lei, valoarea impozitului este mai mare si se calculeaza dupa alt algoritm.

“Impozitul se achita la notariat, la momentul semnarii documentelor de transfer de proprietate, iar suma este virata de notari direct catre administratia financiara. Pentru a limita riscurile evaziunii fiscale si a forta vanzatorii sa declare sumele reale, cu mai multi ani in urma, statul a decis sa introduca o grila, in baza careia sa se perceapa impozit”, a explicat Miruna Popescu, de la Uniunea Nationala a Notarilor Publici.

Efectul crizei financiare

Pe fondul crizei, in 2009, preturile apartamentelor au scazut cu 30 pana la 50%. Grila de preturi orientative, in baza carora se face impozitarea, a ramas insa nemodificata.

De la inceputul anului, de cand valorile din grila de preturi orientative au ajuns mult mai mari decat valoarea reala a unei tranzactii, Uniunea Nationala a Notarilor Publici a notificat Ministerul Finantelor, cerand adaptarea acesteia la piata, adica scaderea limitelor minime si maxime. Una din explicatiile primite la notificari a fost ca prevederile legale nu permit decat o singura modificare a Codului fiscal pe an, dar ca, totusi, amendamentele au fost acceptate si ca modificarile la Codul Fiscal cerute, vor fi luate in calcul si, probabil, vor intra in vigoare la inceputul anului viitor

Dragos Doros, directorul Directiei de Legislatie si Taxe Directe din cadrul Ministerului Finantelor Publice a declarat ca noul proiect de modificare a Codului fiscal de la 1 ianuarie 2010 prevede modificarea grilelor de impozitare “de cate ori este nevoie”. Potrivit lui Doros, aceasta propunere a fost inclusa in documentul de modificare a Codului fiscal inca din luna martie, si va intra in vigoare de anul viitor.

“Ganditi-va ca acum cativa ani, in perioada boomului imobiliar, grilele se modificau tot o singura data pe an, lucru care a fost atunci in defavoarea statului, in conditiile in care preturile ajungeau sa creasca pana si cu 50% in aceeasi perioada”, a declarat Dragos Doros.

Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016